fredag 24 augusti 2018

Utmattning, vad är det?


Denna vecka har jag tema vecka på bloggen: Utmattning
Jag inser att det fortfarande är människor som inte vet vad det är. Och sitter på fördomar som jag själv en gång hade. Jag har varit utmattad 2 gånger, allting startades av en ansiktsförlamning, då jag inte lyssnat till kroppens signaler.  Kroppen signalerade men jag hade mitt fokus på jobbet. Utmattningen var väldigt långvarig, då jag fick barn direkt efter och därmed lite sömn och vila. Tro inte att det är svaga människor som drabbas tvärtom de är starka, drivna och de som tänker mer på andra. Jag har intervjuat och coachad otroligt många av den sorten.

Folk förstår inte allvaret med utmattning. Jag har hört kommentarer som: Varför tar de inte bara hand om sig själva bättre? Så de inte mattas ut.  Men när man väl har drabbats av stress så tappar man kontrollen över sitt liv och så tappar man kontrollen över tankar och vad som är viktigt. Dessutom är det svårt att sova. Man tappar kontakten med sig själv och andra. Man är stressad i kroppen, vilket är så obehagligt. Den varvar inte ned. Man stressar även när man sover, ett överflöd av tankar som yr och när du vaknar är du lika slut som när du gick och la dig.

Utmattningssyndrom: Ett resultat av långvarig stress, som pågått under minst sexmånader utan tillräcklig återhämtning. Hjärnan blir överbelastad och stressen sjuklig. Kroppen kan vara i affekt.
Utmattningssyndrom kan beskrivas i tre faser:
Den första som kan ge fysiska och psykiska symtom men personen fungerar som vanligt, kanske något arg och vresig. De flesta förstår här att symptomen beror på för mycket stress.
Gör man inget åt situationen riskerar man att gå in i akutfasen. Det går snabbt och plötsligt, där av uttrycket ”gå in i väggen”. Akut fasen kan pågå upp till några veckor då man inte fungerar alls. Det kan vara omöjligt att ta sig ur sängen, tänka klart eller koncentrera sig. Förmågan att göra flera saker samtidigt försvinner. Känslor av desperation och panik kan förekomma, vilket kan misstolkas som depression.
Den tredje fasen är återhämtningsfasen. Den utmattade kommer på fötter men fortfarande är mycket trött, ljudkänslig, stresskänslig och har svårt med koncentration och minne. Denna fas är lång för de flesta.

Sprid gärna till en vän so behöver läsa, hela veckan kommer inlägg som kan vara till hjälp för en stressad eller utbränd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar