Stressen och pressen på jobbet ökar. Nästa vecka införs nya arbetsmiljöregler mot psykisk ohälsa i ett försöka att komma tillrätta med att så många faktiskt har ett jobb som gör dem sjuka.
Hur har du det på ditt jobb? Hinner du med dina arbetsuppgifter, eller svämmar mejlkorgen över redan på förmiddagen och chefen flåsar dig i nacken med ännu mer som ska göras? Känner du ens till vad som ska göras och varför?
Med de nya föreskrifterna som träder i kraft den 31 mars sätter Arbetsmiljöverket press på alla arbetsgivare för att få slut på utmattade anställda. En av samhällets stora utmaningar är, enligt
Arbetsmiljöverket, just den stora ökningen av antalet anmälda arbetssjukdomar på grund av bland annat för hög arbetsbelastning eller kränkande särbehandling på jobbet.
Men det går att förebygga ohälsa på arbetsplatsen. Vad skulle få dig att må bättre? Färre arbetsuppgifter eller tydligare chef? Mer delaktighet i besluten på jobbet?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar