tisdag 17 januari 2017

Mina tankar

Under min 2 år som utmattad har jag insett att mina symptomer kroppen ger är desamma oavsett sjukdom. Så länge inte något "fel" visas på prover och undersökningar hos sjukvården så hamnar vi i kategorin "psykiskt åkomma" och där hamnar ett stort mörker tal som inte alls hör dit.

Vi slussas vidare till terapeuter som ska göra oss friska från det de tror handlar om depression och stress när det i många fall inte alls handlar om det utan om en fysisk sjukdom som sjukvården inte kan hitta. Många behandlas respektlöst och slussas vidare i ett ingenmansland för ingen vill ta tag i problemet för kunskapen finns inte, skulle den finnas är risken stor för läkaren att hen blir av med sin licens för det är så lagen ser ut...

Det är oerhört många människor runt om i landet som tas som hypokondriker och de kategoriseras som att det är deras tankesätt som gör dem sjuka när det istället handlar om något helt annat. För hur många vill egentligen med flit ligga instängda i ett ljudisolerat rum och blunda dag ut och dag in i veckor, månader och år?

Ärligt talat tror jag ingen frisk människa skulle klara av det (för det är ju knappt vi klarar av att vara förkylda i en vecka). Men det gör vi som är sjuka för vi har inget annat val och dessutom hoppas vi att det en dag ska vända och det är det som gör att vi fortsätter kämpa.

Jag anser att man måste leta efter kärnan till varför kroppen signalerar ut alla dessa symptomer. Beror det verkligen på stress/depression alla gånger eller kan det bero på något annat?

Jag anser att det inte går att bota en sjukdom eller symptom varken om den är psykisk eller fysisk om man inte hittar kärnan till problemet. Och det är det jag upplever att sjukvården gör idag, den försöker lindra symptomen som skriker mest, och resten låter man vara...

Symptomerna kan ju faktiskt bero på:
  • Vitamin och mineralbrister (inte heller det syns ordentligt via sjukvårdens provtagningar)
  • Under eller över stimulans av sköldkörteln (gäller att rätt prov tas för att det ska synas)
  • Arsenik-, mögel-, tungmetaller-, medicin-, koppar-, uran-, amalgam-, kosttillskottsförgiftningar
  • Infektioner, parasiter, bolerria m.m
  • Allergier (är det något du äter som du inte tål)
  • Hudvårdsprodukter (vad använder du egentligen och vilka kemikalier är det i dem)
  • Vatten (hur är vattnet i din kommun, är det det som gör dig sjuk)
  • Kosten (äter du varierad och näringsrik kost eller slarvar du, är du medveten om vilka kemikalier det är i maten du köper)

Symptomerna kan bero på vad som helst och jag har bara tagit med dem jag för tillfället kommit på.

Det är det här som måste ändras och även uppmärksammas för att en förändring inom sjukvården ska ske och att varje patient ska få rätt diagnos och hjälp.

Tillsammans kan vi hjälpas åt genom att dela, prata och kämpa för att en förändring i det Svenska sjukvårdssystemet ska ske. Vi måste uppmärksamma att vård för många sjukdomar som inte ”existerar” i Sverige finns utomlands och att vi borde ta till oss kunskapen som faktiskt finns där ute.


Vi måste börja leta efter kärnan till varför vi är sjuka och bota den istället för att sopa problemen under mattan som vi nu gör med dem som inte har ”rätt” sjukdom...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar