måndag 23 januari 2017

Medveten andning - Anders Olsson

Vad är det som gör att vi mår bra? Vad är det som gör att vi mår dåligt? Varför är så många av oss stressade, arga, deprimerade eller har olika sjukdomar som berövar oss möjligheten att leva ett fullödigt liv? Vi försöker och försöker men får kanske bara uppleva små, små stunder av hälsa, harmoni, kärlek, lycka och tillfredsställelse. Varför är det så? Är livet mest en kamp och sedan dör vi? Går det att uppnå välbefinnande och harmoni oftare? Svaret är att det finns ett fantastiskt verktyg som kan ge ökad harmoni och välbefinnande. Ofta är det alldeles bortglömt, nämligen vår andning.

I dagens stressade värld är kunskapen om en bra andning viktigare än någonsin, eftersom all stimuli vi utsätts för påverkar vår andning negativt. Problemet är att vi ofta inte är medvetna om att vi andas fel eller hur vi ska göra för att förbättra andningen.

Så länge jag kan minnas har jag haft en ”orkan av tankar” som studsat fram och tillbaka i hjärnan. Jag har tävlat mot mig själv för att sätta nya rekord för att ta mig fram. Min inre drivkraft har till stor del haft sin grund i en rädsla för att lära känna mig själv. Istället för att våga ha det lugnt och tyst omkring mig har jag fyllt dagarna till brädden med aktiviteter som ett sätt att skydda mig från att lära känna mig själv. Efter att i hela mitt liv haft en hjärna som gått på högvarv har jag haft turen att stöta på verktyget som hjälpt mig att slappna av och hittat mitt inre lugn. Det kraftfullaste av dessa verktyg har utan tvekan varit att förbättra min andning.

Tidigare var min kropp bara ett simpelt verktyg i jakten på de mål min hjärna satt upp. Att nå målen var långt mycket viktigare än min kropps välbefinnande. Numera är min kropp min bästa vän och vi gör bara saker som vi tycker är skoj och som får oss ”båda” att må bra! 



Citat från boken Medveten andning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar