fredag 13 oktober 2017

Rädsla kan bli en styrka


Min rädsla ligger inte i hur jag klär mig. Det är tydligt. Antingen är jag orädd eller så är jag en kuf. Det är oklart. Jag reagerade först när jag kom hem från lunchen på Haymarket, jag hade två olika strumpor som korvade sig. En chef jag hade för länge sedan sa till mig när jag slutade: Sluta aldrig vara orädd. Va? Orädd? Jag var livrädd för honom. Jag hade aldrig tänkt tanken  att jag var orädd i vissa sammanhang. Men eftersom jag skriver den här bloggen efter att ha handskats med något som liknar dyslexi under hela mitt liv, så är väl detta ett bevis på att jag är orädd. Jag har min pappa att tacka. Min pappa har lärt mig att inte bry mig om vad andra tycker. Och han har även alltid älskat mig precis som jag är. Han har visat att det går att vara helt orädd och vara helt sig själv. I hans värld finns inte tanken att han ska behöva ändra sig för att behaga andra. Han har alltid gått sin egen väg. Och det inspirerar.

Men alla är rädda för något. Även pappa, även om det är svårt att se. Och jag är rädd för att bli övergiven, för vissa chefer och rädd för att inte räcka till. De gör att jag överkompenserar och ställer upp för alla även om jag inte har tid. De rädslorna arbetar jag med hos en mentor. Och jag utvecklas jättemycket.

Har du rädslor? Är det känslor långt där inne som styr dig varje dag? Undviker du att leva? Kan det vara så att du undviker att prata med folk för att det är för läskigt? Du kanske inte vågar dela med dig av vem du är, för att du vet inte vem du är. Är du hellre en blekkopia av din bästa vän, än att vara dig själv? Och din dröm om att bli chef  kommer inte bli av för att du vågar inte.

1.Vet du vad du är rädd för?

2.Vet du vad rädslorna gör med dig?

4 tips för dig som är rädd.
  1. Skriv ned allt du är rädd för.
  2. Ringa in de 3 absolut starkaste rädslorna. Varför är du rädd? Fråga dig själv, är det verkliga känslor?
  3. Sätt dig ned och tänk efter vad du kan göra för att gå emot rädslan.
  4. Dela dina rädslor med en terapeut/coach eller en vän som orkar lyssna

Artikel och bild: https://stresscoachen.mabra.com/radsla-kan-bli-en-styrka/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar