måndag 2 april 2018

Lärdom med förändring


Innan jag blev utmattningssjuk tänkte jag inte speciellt mycket på vad jag stoppade i mig. Förutom att jag undvek skräpmat, läsk, godis och sådant jag ansåg var onyttigt. Att jag valde att äta detta sällan handlade inte om innehållet utan mer av rädsla för att gå upp i vikt. Samt att jag aldrig haft ett direkt sötsug vilket jag är tacksam över.

Men i samband med att jag blev utmattad började jag tänka om och började förstå att jag behövde hjälpa min utmattade kropp som kört sönder sig pga all min stress. Mina energidepåer var uttömda till max och att då mata mig med näringsfattig kost skulle inte hjälpa mig att ta mig tillbaka. Inte heller om jag slarvade med att äta. Utan nu blev jag ännu hårdare med att hålla mina mat och mellanmålstider.



Det här har gjort att jag börjat tänka ett steg längre genom att försöka inta livsmedel med så lite konserveringsmedel mm i som jag kan hitta. Det är som att jag nu blivit allergisk mot produkter/livsmedel som har citronsyra och palmolja i sig. Det gör att jag väljer till 98% att inte köpa dessa varor. Samt att jag försöker handla eko i den mån jag anser att jag har råd med.

Det här har gjort att jag tagit bort allt halvfabrikat som pulversåser, soppor, dressingar, lightprodukter, kaffebröd, godis. Det samma gäller läkemedel, hudvårdsprodukter mm. Så försöker jag byta ut det jag kan för att i det hjälpa kroppen att bygga upp sig. Gällande läkemedel så tar jag till det när jag måste men inte i onödan då även det innehåller glukos och citronsyra.



Det här kan bli en stress i sig, men att bestämma sig för att börja med något och hålla sig vid det kan vara ett steg och sen successivt utöka i den mån man orkar och intresserar sig för. Jag tror det viktigaste är att öka medvetenheten för att i det kunna göra förändringen som passar en bäst.

Jag har som sagt inte förändrat allt men vissa bitar som att byta ut deon till bättre alternativ, skippar sköljmedel, köper vissa livsmedel i eko, dricker guldmjölk, citronvatten och äter mer grönt mm.

Jag vet inte om det har gjort att jag känner mig lättare inuti, att jag har mer fysisk kraft än vad jag haft tidigare. För under förra sommaren när jag orkade utsätta mig för mer fysisk aktivitet var det plötsligt lätt. Framför allt orkade jag jogga vilket jag aldrig tidigare gjort eller ens känt glädje över, nu plötsligt gör jag det.


*bilder från Google

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar