lördag 14 april 2018

Prioritera dig ur stressen


Jag använder ju detta planeringsverktyg, det är min överlevnadsstrategi. Som hjälper mig prioritera mig ut ur stressen. Jag och min farbror Thomas jobbar med detta verktyg i hop, det tar tid men snart är vi klara.
Förut brukade jag skriva meter långa lappar om vad som skulle göras. Jag la lapparna handväskan, satte post-it lappar på dator och på kylskåpet. De där lapparna kunde hamna varsomhelst. Att lista ned vad jag skulle göra var ju smart. Men att skriva samma sak flera gånger och dessutom tappa bort dem gjorde mig bara mer förvirrad och stressad.
I tre år har jag använt Prio 5. Det är ett planeringsverktyg som hjälper mig att skapa riktning i livet, förtydliga mina drömmar och dessutom skapar den en lugnare tillvaro med mindre stress. Den gör det eftersom som jag skriver mina mål och drömmar. Genom ett konsekvent arbete med att skriva ned månadens, veckans och dagens viktigaste hjälper den mig att uppnå mina mål. Men det viktigaste av allt är att den hjälper mig att må bra på vägen till målet.

Varje kväll skriver jag ned mina 5 prio. Den kan vara att jag ska skriva på bloggen, betala en räkning, ringa en sponsor, träffa en kund, eller boka ett möte. Dagen efter när jag lämnat barnen och äntligen sitter framför datorn, så vet direkt jag vad som ska göras. Jag slösar inte min tid på att undra. Vetskapen att jag får det viktigaste gjort och inte slösar med min tid gör mig mindre stressad och jag känner mig nöjd med mig själv. Men du måste vara konsekvent och ihärdig för att det ska ge resultat.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar