lördag 14 april 2018

Stress och Utbrändhet

Stress och Utbrändhet
När jag körde mig själv in i väggen så var min första känsla: ”Kampen är över”, och det var den, på sätt och vis. Istället började en annan spännande resa, att hitta tillbaks till mig själv.
Efter några läkarbesök, och hot om minst 5-6 års sjukskrivning och evig stressallergi, så insåg jag att det inte fanns någon som kunde svara på varför jag var sjuk. Enkla svar som ”du har jobbat för mycket” eller ”du har gjort mer än du klarat av” gav inga svar på vad som händer när allt rasar från ena dagen till den andra.
Varför mådde jag som jag mådde?Skärmavbild 2015-09-16 kl. 22.16.05
Vad var det som hände i min kropp? Varför försvann grundläggande funktioner som syn, tidskänsla, minne, läskunskaper, lokalsinne eller bara att kunna lyfta en arm eller ta sig uppför en trappa? Varför all denna smärta?
Om jag bara fattade varför så skulle jag kanske kunna göra något åt det. Så jag började söka svar.
Jag kom ganska snart i kontakt med yoga och eftersom jag i det läget kunde käkat fyra kilo rå daggmask om det skulle hjälpt mig att må bättre, så var ett yogapass 30 minuter, två gånger om dagen, en enkel utmaning.
Efter första yogapasset kunde jag läsa! Vilken lycka.  (Tidigare glömde jag varje tidigare mening när jag läste nästa vilket gjorde det omöjligt att läsa texter längre än ett par ord…)
Jag lånade tonvis med böcker om utbrändhet, hjärnstress, utmattningsdepression, serotonin, kroppens anatomi, andning, yoga, självhjälp, nervsystemet, själavård, stresshantering etc.
Jag gjorde mina två yogapass och förundrades över blandningen av utrensningar och tillfrisknanden.
18 månader efter att ha fått diagnosen ”gravt utbränd”, startade jag eget företag.
Idag lever jag ett liv som jag inte trodde var möjligt. Att ha tillgång till min kreativa kraft som är outtömlig så länge jag fyller på i andra änden, vilket jag gör, varje morgon. Tacksamheten finns hos mig varje dag, för min familj och alla som jag möter i min roll som yogalärare.
Mina egna erfarenheter och kunskaper om utbrändhet har jag velat sammanställa för att på ett lättbegripligt sätt kunna förklara vad utbrändhet är – egentligen. Vi vill som vuxna förstå varför för att kunna förstå därför.
Och kanske framför allt, vad vi kan göra för att komma tillbaks till kraft och glädje.

Artikel och bild från: http://elisabethengqvist.se/mot-utbrandhet/ för att komma åt nedan information klicka på länken.
Därför finns kursen: Stress & Utbrändhet. 
En kurs som gång på gång visat vägen för människor som tappat bort sig själva och med det sin kraft.
Den kraft som har drivit dig till utmattning, den kraft som har gjort så att när du var som tröttast ändå fortsatte, den kraften har du fortfarande. Den kraften kommer att stötta dig i ditt tillfrisknande. Tidigare har kraften styrt dig, du föll på eget grepp.
Skaffa en ratt, lär dig styra den och kraften kommer alltid att vara med dig.
Andas och njut!
Nyfiken på kursen ”Stress och utbrändhet”?
Kolla in min yogakalender till höger och se var och när jag håller nästa helgkurs…..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar