onsdag 12 juli 2017

Det är något som stör - hela tiden


Att vi kan ringa varandra över hela världen är fantastiskt. Sms är toppen och underlättar vardagen men vad trött jag blir på folk som aldrig ringer utan envisas med att skicka sms om allt. Folk skickar meddelande som: Min pappa har dött, jag är lite låg. Eh..jaha. Vad ska jag svara nu? På så sätt blir vi isolerade från varandra, jag blir det iallafall. Men jag klagar inte bara för jag älskar mobilen också, jag skulle inte klara en bilfärd utan gps och det är härligt att lyssna på podcast, musik och kommunicera med Instagram. Det finns funktioner i våra telefoner som är helt magiska.

Men jag vet inte hur ni upplever det? Min smartphone suger min energi och ju tröttare jag är desto mer fångar den min uppmärksamhet. Jag får verkligen tänka på att den inte ska sluka min dyrbara tid och kraft. Är man känslig, trött, utmattad är det viktigt att inte slösa på sin energi.
Min podcast kollega Per Lundevall skickade en artikel till mig. Artikeln grundar sig på en ny studie från McCombs Business School vid University of Texas i Austin. I artikeln stod det:
Din kognitiva kapacitet* minskar när din smartphone är inom räckhåll – även om den är avstängd.
Här var det svåra ord så jag tar och reder ut begreppen lite förenklat:
*Kognitiva kapacitet:
  • hur mycket vi kan minnas
  • hur svåra problem vi kan lösa
*Kognitiva funktioner
  • förmågan att tänka, känna och lära.

Resultaten visar att om du har en smartphone i närheten minskar din *kognitiva kapacitet och din *kognitiva funktion försämras. Även om du inte upplever att det är så. Det inte spelade någon roll din smartphone är på eller av, eller om den ligger upp eller ned på skrivbordet. Att ha en smartphone inom syn eller inom räckhåll minskar din förmåga att fokusera och göra uppgifter eftersom en del av din hjärna aktivt arbetar för att inte hämta eller använda telefonen.

Det är precis så jag upplever det. Mobilen stör mig nästan hela tiden om den är i närheten. Jag är övertygad om att våra smartphones, eller ja hur vi förhåller oss till dem är en bidragande orsak till ökad stress i samhället. Mobilen har ersatt våra naturliga pauser för hjärnan. I stället för att ”baravara” drar vi upp telefonen och skrollar. Vi hittar inget men vi skrollar ändå. Och hjärnan aktiveras. Frågan är vad letar vi efter?

Mobilen – vår tids cigarett



Artikel och bild från: http://stresscoachen.mabra.com/det-ar-nagot-som-stor-hela-tiden/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar