söndag 2 juli 2017

En återblick i min sjukdom

Fick en förfrågan om jag ville dela med mig om mina gå problem som jag skrev om i ett tidigare inlägg. Och svaret blev så långt och dessutom kanske det är någon mer därute som vill veta. Så här kommer en liten sammanfattning om mig och mina symptomer och tankar.


Jag kraschade 2015-02-24 genom att jag rasade ihop på arbetet, min upplevelse var att mina armar och ben förlamades för jag kände dem inte. Kunde inte heller lyfta på armarna eller ens ta emot mig i fallet. Resa mig upp kunde jag inte heller utan två kollegor fick ta mig i varsin arm och lyfta mig upp. Jag kunde stå på benen men de kunde inte släppa taget om mig och mina steg var små och långsamma. Som snigelsteg, och hela min kropp skakade, lika så orden jag försökte få ur mig.

Under det första sjukdoms året så var det som att hela min kropp saktades in, jag som var van att gå i rask takt kunde nu inte öka mina steg utan det var som att jag fick hasa mig fram. Sakta sakta, när det var som värst så tog jag mig inte ens till brevlådan för det blev en förstor ansträngning. Men med jämna mellanrum kunde jag öka på stegen lite, men oftast genererade det i bakslag att jag tog ut mig för hårt och det fanns det inte energi till. De gånger jag skulle till vårdcentralen cyklade jag oftast för det blev inte lika jobbigt i och med att jag kunde rulla fram. Min upplevelse var att jag hade en osynlig vägg framför fötterna på mig som saktade ner min fart och gjorde min kropp bly tung emellanåt.

Jag fick sluta att köra bil i maj 2015 och flyttade hem till föräldrarna i juni 2015 och det tog 14 månader innan jag kunde sätta mig bakom ratten igen och köra korta sträckor och även flytta hem och klara mig på egen hand.

Men om vi backar tillbaka till höst/vinter 2012 så strejkade mina ben rejält. Jag hade ont på framsidan av smalbenet, kunde inte stå på mina fötter utan fick stå på knä på en stol och laga mat. Klarade inte av att lyfta benen upp för trappor utan fick oftast lyfta mig upp, och skulle jag ta mig ner tog jag hjälp av ledstången. Skor med klack var inte ens att tänka på för då kändes det som fötterna domnade bort som om de förfrusit. Jag kände mig som mormor som gick tre steg, stannade tittade runt, gick tre steg osv.. i det här läget önskade jag mig kryckor för att avlasta benen, jag haltade till och från. Oftast var jag gråtfärdig av förtvivlan, för sjukvården hittade inga fel fast jag upplevde att flödet i benen hade stannat upp. Problem med benen har varit med mig till och från hela tiden, och att motionera/promenera slutade jag upp med pga smärtan.

Idag kopplar jag ihop detta med att jag var sönderstressad, min kropp fick aldrig vila och återhämta sig det gjorde att kroppen försökte signalera att jag behövde stanna upp men jag förstod inte det. Utan pressade mig ännu mer och stressade vidare både privat och på jobbet. Det här gjorde att min kropp inte klarade av att ta hand om slaggprodukter/gifter som lymfsystemet hanterar och det resulterade i att det fastande i kroppen (framför allt i benen/mage) och vätska ansamlades. (Min teori)

Men nu efter 2,5 år och med en hel del vila så har jag inte de problemen längre och mycket tror jag är tack vare healing behandlingarna jag gjort. Den första gjordes juli 2015, då fick hon igång flödet i kroppen vilket resulterade i att jag nog bodde på toaletten för att få ur mig all överflödig vätska. Under en av de senaste behandlingarna fick hon bort mina blockeringar jag haft i vristerna och redan på kvällen kände jag hur cirkulationen kom igång och mina fötter började bli varma igen. (Att jag hade blockeringar i vristerna beror på att jag trycker ner känslorna i fötterna, jag skriker inte ut dem utan samlar på mig saker och ting och det sätter sig i kroppen helt enkelt) Nu känns det i kroppen som att flödet fungerar att det inte är stopp någonstans. Dessutom hittade jag en lymfterapeut som jag gått på massage hos och med hennes hjälp har hon fått bort ytterligare ansamlad vätska jag haft i kroppen.

Det är dessutom nu jag för första gången någonsin orkar springa längre än mellan två lyktstolpar utan att benen strejkar eller att energin dalar. Så min kraft har kommit tillbaka även om det kändes mörkt där ett tag, och jag har en bit kvar men är på god väg framåt ändå.


Jag håller tummar och tår för att ni alla ska bli bättre och att ni snart är ute och springer ni med! 💗

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar