måndag 10 juli 2017

Tiden läker inte alla sår


Idag släpper vi en intervju med inspirerande Anders Magnusson, grundaren av Svenska institutet för sorgbearbetning, som använt sitt förflutna som missbrukare och kriminell för att idag vara till bästa nytta både för sig själv och andra.

Tiden läker inte alla sår. Det håller jag verkligen med om. Chockerande, va? Det har ju våra mammor och pappor sagt i generationer för att trösta oss. Det är mycket som vi har lagrat i oss som gnager eller tynger oss. Tänk bara alla misstag som vi gjort som vi skäms för och trycker undan eller alla de människor som vi faktiskt har sårat. Eller ännu värre traumatiska händelser som ingen vågar prata med oss om. Dessa nedtryckta känslor gör att vi inte lever ett fritt liv. Vi alla har saker vi behöver prata om, titta på och släppa. Jag har arbetat med mig själv under flera perioder i livet och ganska nyss gått hos en fantastisk coach och dessutom lärt mig mycket av olika utbildningar. Men man blir aldrig helt klar. Nu är jag jätteinspirerad av släppa ännu mer av mitt bagage. Jag vill ju leva fullt ut och använda min fulla potential, så jag kan hjälpa andra på bästa sätt. Jag tror att mycket av vår stressproblematik och även matmissbruk skulle vara borta om vi vågade släppa vårt bagage.

Varför får vi ett helt liv lära oss hur vi ska göra för att skaffa oss saker, relationer, jobb, pengar, men inte vad vi ska göra när vi förlorar detta? Förluster och förändringar i livet gör oss ofta handfallna. I brist på verktyg tar vi exempelvis till jobb, stress, mat och kemiska missbruk för att fly och glömma.

Men vad är det egentligen vi flyr ifrån? Vad vill vi till varje pris inte komma i kontakt med?! Varför fungerar det inte att bara gå vidare och glömma? Och vad har det med utmattning att göra?

Prestationspodden 38 – ett avsnitt om ett av de största tabun vi har i det här landet: sorg. Om de motstridiga känslorna som kan göra att vi fastnar. Men framförallt om en metod som gör det möjligt att komma vidare.

Lyssna på avsnittet och inspireras här: https://soundcloud.com/prestationspodden/e38-1


Artikel från: http://stresscoachen.mabra.com/tiden-laker-inte-alla-sar/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar