måndag 10 juli 2017

Förändring


Vad skapar stress hos dig? Vilka förändringar måste du göra, vilka vanor måste du ändra?

Efter att jag brände ut mig, har jag förändrat mitt liv mycket. När kraften kom tillbaka insåg jag att jag måste titta på vad var det som tar min energi och vad kan jag göra annorlunda. Jag sökte upp en coach som hjälpte mig ändra min livsstil. Livsstil, ett otroligt uttjatat ord. Men ändå. För mig var det främst karriären som sög energi. Jag visste att jag inte hade hittat rätt i livet. Det var tydligt. Jag hade aldrig flyt eller flow som det kallas, utan jag kämpade som en galning utan större framgång. Jag insåg att jag inte kunde arbeta med samma sak längre. Även om det var läskigt att kasta sig handlöst in i något nytt så var jag tvungen att göra en förändring.

Jag fick rådet av min coach att gå på lust och jag kände stark lust till att hjälpa andra. Per frågade mig om jag ville starta podcasten Prestationspodden och hjälpa andra med stress och att prestera och må bra. Jag följde min lust och vi startade igång. Sen kort därefter anmälde jag mig till Institute for intregrative nutrition för att studera till Holistisk hälsocoach. Nu tar jag emot kunder och jag lever min dröm helt plötsligt.

Jag ändrade inte bara karriär utan även kost och träning också. Jag minskade mitt intag vete och socker. Jag började mediterar och yoga regelbundet. Dessutom har jag alltid varit den som funnits där för alla andra och har haft väldigt svårt att säga nej. Jag har många vänner och det kan det bli energikrävande. Min vänskapskrets är mindre nu efter några nej men de vänner jag har är nära.

Vad kan du förändra? Här är några av mina tips:

Vi har alla olika utgångspunkter Kanske ser du dig själv som en soffpotatis som står på ruta ett och behöver ta de första staplande stegen mot en ny livsstil, kanske älskar du träning men behöver bli lite vassare i kostplaneringen för att få bättre resultat, eller så står du mitt i det så kallade ”livspusslet” och har svårt att få till ett bra liv med din man. Kanske sitter du på fel jobb precis som jag gjorde. Vad du än står, våga förändra.

Gör långsiktiga förändringar och skippa kurerna. Rom byggdes inte på en dag. Om det är så att du måste ge dig själv mer tid, träna mer, älska dig själv mer eller kanske sluta med skräpmat så måste du ha med dig att det tar tid. Tro inte på snabba kurer. Satsa på dig själv men låt det ta tid. Gör små insatser varje dag och till slut har du byggt upp en ny livsstil.

Ta en sak i taget  Vet du med dig att du har mat- eller motionsvanor som du behöver ändra för att må bättre, så gör en eller ett par förändring i taget, fokusera på att få in det på rutin och när du lyckats med det så tar du nästa steg. Är det ett karriärbyte som behövs göra så gör en sak varje dag som tar dig ett steg närmre till det du vill jobba med. Ett bra första steg är att analysera sin tillvaro med kritiska ögon: vad tar min energi och vad ger mig energi? Vad är viktigast att förändra?

Sök stöd hos de du träffar varje dag. Berätta för dina närmaste att du tänker förändra din livsstil och att de stödjer dig i det.

Gå på lust: Följ ditt hjärta och gör det som ger glädje på riktigt då får du tillbaka din energi även om du ger.

Lycka till !


Artikel och bild från: http://stresscoachen.mabra.com/forandring/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar