fredag 9 oktober 2015

Mina kroppsliga symptomer nu och då

Mina kroppsliga symptomer började göra sig till känna redan för 3 år sedan. De symptomer som intog mig innan kraschen var bland annat:

Tröttheten som jag inte kunde sova mig ifrån, irritation, lättretlig, nedsatt hörsel, stickningar och domningar i händer/armar, fötter och ben. Magproblem, feberkänningar, värmeslag, känslighet för drag (kyla), svettningar både dag och nattetid. Spänningar i nacke, axlar. Oregelbunden menstruation, uppsvälldhet framför allt i ben, koncentrationssvårigheter, problem att uttala ord, sa en sak men menade något helt annat. Hudförändringar torrhetsrynkor, uttorkad hy, kvisslor, små knottror över hela kroppen. Tanke/hjärnverksamheten kändes fullproppad, att jag inte skulle kunna få in något mer, orkeslöshet, tom på känslor och glädjen infann sig inte som tidigare.

Nu när kraschen är ett faktum kunde man ju tro att alla symptomer sakta men säkert skulle försvinna i takt med vilandet. Men dessvärre är det precis tvärtom. Nu har ett gäng till inkommit som plåster på såret...

Bly känslan som intar kroppen att jag knappt orkar lyfta upp armarna. Snigelfarten i mina steg, Ljud och ljuskänslig, tunnelseende, yr, illamående, stickningar i ansiktet, centrifug huvudvärk, koncentrationssvårigheter och svårt att fokusera längre stunder (där av svårt att umgås med vänner, köra bil, titta på tv, läsa mm).   Det är bara några av alla symptomer som jag nu drabbats av..

Allt jag nu tar mig för måste göras med stor självkännedom om jag verkligen orkar. Att jag lyssnar på kroppens signaler och inte går efter viljan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar