fredag 9 oktober 2015

Dina 3 cirklar

Tänk dig 3 cirklar, en grön, blå och en röd.
För att vi ska må bra måste dessa cirklar vara i harmoni med varandra.


Den gröna cirkeln innefattar allt som vi tycker är roligt, som gör att vi mår bra.
Den blå är den som ger oss kom igång kickar när vi ska dra igång något. Den som ger oss glädjerus och tillfreds känsla när vi gjort något som vi är nöjda med.
Den röda är den som ger oss oro, ångest mm.

I min fart till kraschen hade allt jag tyckte varit roligt sakta men säkert hamnat i den blå cirkeln. Där jagade jag tillfreds känslan och glädje kicken som inte infann sig längre. Jag ökade min prestation hela tiden för att få den där kicken. Jag var plötsligt aldrig helt nöjd med det jag gjorde, utan satt oerhörda mål som jag aldrig nådde.

Tillsammans med detta började den röda cirkeln göra sitt intågande genom att skicka ut signaler att jag kunde bättre. Att jag allt kunde prestera mer, hinna med mer. Självkänslan började sänkas i samband med de ökade kraven och glädjen försvann mer och mer. När de kroppsliga symptomerna intog mig kom även den oron att något inte stod rätt till.

Nu måste jag bygga upp den gröna cirkeln igen och hitta tillbaka till det som jag tycker om att göra, för att få de rätta glädjekickarna. Även sortera ut vad som måste läggas i den blå cirkeln som faktiskt är måsten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar