onsdag 14 oktober 2015

Stressfaktorer

Vilka stressfaktorer är det som triggar igång dig?

Innan jag kraschade var det tiden jag jagade.
Tiden för att hinna klart mina arbetsuppgifter som växte på hög.
Tid för att arbeta extra på mitt extra arbete + tid för att hinna byta om äta och göra mig i ordning inför veckans funktionärsarbete. Tid för att hinna umgås med vänner, familj och även tid för att träna, laga mat och dega i tv-soffan. Ju mer tid jag jagade ju tröttare blev jag och ju mindre fick jag gjort för energin började ta slut.

Min stressnivå kom aldrig ner på 0 mellan varven, utan den bara ökade för varje dag som gick. Tillslut när kraschen var ett faktum när energin verkligen var totalt slut gick min kropp fortfarande på högvarv gällande stressnivån. Min kropp hade nu vant sig med att gå i 200 konstant och förstod nu inte att det nu var helt okej att varva ner. Nu blev plötsligt allt en stressreaktion vad jag än tog mig för. Kroppen reagerade med stress även på sådant som jag tycker är roligt. Kroppen har ju under tiden innan kraschen lärt sig att allt blivit en stressreaktion men att det inte kvarstår, det vet den inte om ännu.

Det är här mitt jobb kommer in i bilden, att lära mig att hålla fokus på andningen för att på så vis hålla mig lugn när det faktiskt inte är en stressad situation jag är i. Att även tänka igenom vilka saker som faktiskt är en situation värd att dra igång maskineriet. Det kanske är så att det faktiskt är den verkliga tigern som är värd att stressa upp mig för och inget annat.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar