fredag 9 oktober 2015

Att inte kunna sova

Tänk att det plötsligt ska vara så oerhört svårt att somna och sova en hel natt. Fast man är helt färdig, ögonen är blytunga är resten av kroppen klarvaken. Man vrider och vänder på sig 100 gånger minst och plötsligt kör tankarna runt som i en centrifug. Tyvärr har jag inga direkta hokuspokus tips för att somna men så här gör jag.

Till att börja med försöker jag hålla mig lugn, att inte stressa upp mig för att jag inte somnar. Jag försöker tänka på andningen och ibland fungerar det ibland inte. Försöker även räkna varje andetag för att få tankarna att släppa och få dom att fokusera på något annat.

Om det är tankar som maler på utan att släppa taget, tänder jag lampan och skriver ner dom i ett block jag har vid sängen. Det kan göra att tankarna rensas undan.
I vissa fall drar jag på något radioprogram eller ljudbok som gör att tankarna skingras och somnar pga av det.

Men det som har fungerat bäst är min spellista med ett fåtal avslappnings låtar jag valt ut. Oftast somnar jag innan låt nummer tre och om det är av ren utmattning efter allt mitt räknande av andetag det vet jag inte. Men det kan vara värt att göra en egen spellista med avslappningsmusik du gillar, det kan ju fungera.

Min sov spellista


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar