fredag 9 oktober 2015

Att vara tacksam

Under min tid som deprimerad hittade jag böckerna Självkänsla nu och Mera självkänsla av Mia Törnblom. Dessa böcker var precis det jag behövde under den tiden när jag hade tappat både mitt självförtroende och självkänsla.

En övning i boken har följt med mig sedan dess är att vara tacksam för det som oftast är det självklara. Istället för att lägga energi på det jag inte har eller inte kan gällde det nu att ändra fokus till det jag faktiskt kan och har.

Jag är tacksam för att... jag tar mig ur sängen varje dag, jag är tacksam för att jag kan sätta ena foten framför den andra. Har jag haft en dålig dag har jag all rätt att vara tacksam för att denna skitdag är över.

I vår resa behöver vi skriva ner det som varit bra för dagen. Det kanske är dags att börja skriva dagbok, där vi kan skriva ner det som snurrar runt i huvudet. Även notera det vi gjort under dagen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar