fredag 9 oktober 2015

Lyckopiller?

Tyvärr finns det inget lyckopiller som botar utmattning eller utbrändhet.
När jag var deprimerad för några år sen ville jag bara sova och vakna upp först när ångesten hade försvunnit. Det är lätt att känna likadant nu. Men tyvärr kommer vi inte vakna upp och leva loppan en dag och må toppen om vi inte jobbar för en förändring.

Det gäller att hitta sin väg till välmående och det som passar en själv. Som jag skrivit tidigare är det viktigaste sömn, mat, vila, medveten andning....
Sen kommer aktiv vila, att fylla sitt liv med sådant man tycker om att göra. Hitta tillbaka till det som tidigare gett energi och glädje. Att ta makten över den röda och blåa cirkeln jag tidigare skrivit om och bygga upp den gröna cirkeln.

Nästa steg när man är mottaglig och redo kan vara att ta hjälp utifrån. Att leta upp en avslappningskurs och terapi av något slag till exempel KTB, kanske testa på healing, massage, akupunktur mm.

Sen kanske själv ringa till sjukgymnastiken och se vad de kan erbjuda vilket jag gjorde. Av en slump som borde vara obligatorisk kom jag in på en stresshanteringskurs som var precis det jag eftersökte. I den kursen hade de inslag av medicinsk yoga som fått mig att förstå att det är viktigt med medveten andning.

Den här kursen jag hamnade på hade en terapeut och en sjukgymnast satt ihop då de märkt att efterfrågan finns. Ju mer vi efterfrågar/tjatar kanske fler tar efter och gör att sjukvården tillslut har en åtgärdsplan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar