fredag 9 oktober 2015

Frustration

När jag väl fick min diagnos var det som en pusselbit föll på plats. Alla dessa år jag sökt efter svar på alla mina kroppsliga symptomer fick jag nu svaret att allt detta berodde på stress. Ett lugn spred sig genom kroppen och jag var inte dödssjuk längre, som jag nästan hade känt innan när kroppsfunktion efter kroppsfunktion slutade att fungera.

Men i samband med mitt lugnt kom frustrationen att inte få direkt några svar eller vägledning på hur jag nu skulle gå tillväga för att ta mig tillbaka. 
Till en början blev jag mest irriterad när det kom till aktiv vila, göra sådan som är roligt mm. Jag förstod inte hur jag skulle kunna göra detta när det jag tidigare tyckt varit roligt plötsligt inte var det längre. Eller hur jag skulle orka göra något när hela kroppen skrek efter vila. Att ta en skogspromenad var inte att tänka på när jag knappt kom utanför dörren. Detta gjorde mig stressad för det kändes som att jag var tvungen att aktivera mig på något sätt för att sitta still kunde ju inte vara nyttigt....

Det jag borde ha fått till mig i det här laget var att jag skulle ha släppt allt. Att det jag skulle lägga fokus på var vila, sömn, kost och lära mig att andas medvetet. För att få energi behöver vi sömn och vila. (Men även vara uppmärksam att inte sömnen tar över helt och det ger bakslag). Nästa energikälla är mat, för att vi ska orka behöver vi fylla på med bra mat som ger energi. Att börja med en stadig frukost med exempelvis gröt, sen äta regelbundet under hela dagen för att hålla energinivån i balans, att inte glömma bort att dricka vatten. Även försöka dra ner eller ta bort sådant som ger snabba sockerkickar som skräpmat, dricka, godis mm.

Nästa steg anser jag är att försöka tänka på andningen, att andas in och andas ut. Att öva så fort tillfälle ges att uppmärksamma andetagen. För andningen kommer vi ha till vår hjälp när vi känner oss stressade, som vi kan ta till när vi behöver bli lugna. Det hjälper kroppen att slappna av.
Sen när vi väl har lite energi över och känner att vi vill göra något. Det är då jag anser att den aktiva vilan kommer in i bilden. Den ska ske utan stress eller press. Den ska ge lugn och ro och en tillfreds känsla. Aktivitet spelar egentligen ingen roll så länge du gör den för att du har lust och vill.

Här gäller det att du hittar din kreativa sida eller ett nytt intresse. Även balans på vad du orkar och hur länge. Det viktigaste är att sluta upp med aktiviteten när kroppen ger signaler för det och vila.
Aktiv vila kan vara; målning, handarbete (stickning, virkning, pyssel mm) läsa, lyssna på ljudböcker, poddar, radioprogram, städning, rensning av lådor/skåp, trädgårdsarbete, skogspromenad, cykling mm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar